Mikä erottaa kasvavan pienyrityksen paikallaan pysyvästä? Se, että kaikilla kasvavilla yrityksillä on selkeä markkinointistrategia, joka auttaa tekemään kaikista markkinointipanostuksista tehokkaampia.

Jokainen pienyrittäjä tietää, kuinka aika kuluu pienien markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen. Aika menee siihen, että päivität nettisivuja ja some-kanavia, lähetät sähköposteja, osallistut tapahtumiin ja verkostoidut. Kaiken tämän voisi kuitenkin hoitaa tehokkaammin selkeän markkinointistrategian avulla. Se on perusta, jonka avulla herätät kiinnostuksen, lisäät näkyvyyttä ja teet kauppaa.

Markkinointistrategian viisi pääkysymystä

1. Kuka on asiakkaasi?

Ihanneasiakkaan valitseminen on päätös, jonka takia alat sanoa ei mahdollisille asiakkaille jotka eivät sovi kohderyhmääsi. Ilman tätä päätöstä et voi tehdä tehokasta markkinointia.

2. Mihin kategoriaan yrityksesi kuuluu?

Kirkasta yrityksesi toiminta-ajatus selkeäksi, lyhyeksi lauseeksi. Kahvila voi tarjota ”korkealaatuista kahvia” ja tilitoimisto ”tilitoimistopalveluja keskikokoisille yrityksille Jyväskylässä”.

3. Mitä lisäarvoa tarjoat asiakkaillesi?

Mieti yksi tai kaksi pääasiaa, joita tarjoat asiakkaillesi. Esimerkiksi ohjelmistoyritys voi pelkkien tietokoneohjelmien sijaan tarjota ”lisämyyntiä ja ajansäästöä”. Mitä yksinkertaisempi etu on, sitä paremmin markkinointisi toimii.

4. Ketkä ovat todelliset kilpailijasi?

Kilpailijoiden tutkiminen ja tarkentaminen on erittäin hyödyllistä. Jos tarjoat tilitoimistopalveluja, niin ovatko kaikki saman kaupungin tilitoimistot silloin kilpailijoitasi? Tässä kannattaa mennä syvemmälle ja valita pääkilpailijoiksi yksi tai kaksi selkeintä.

5. Kuinka erotut kilpailijoistasi?

Kun tiedät tärkeimmät kilpailijasi, tee lista asioista jotka teet heitä paremmin. Sen jälkeen järjestä lista sen mukaan, kuinka tärkeitä asioita ne ovat asiakkaillesi. Valitse yksi tai kaksi kaikkein tärkeintä ja lisää ne nettisivuillesi ja myyntiesitelmiisi. Unohda liika monimutkaisuus ja valitse helppoja asioita kuten halvempi hinta tai nopeampi toimitusaika.

Tehokkaan markkinointistrategian luominen alkaa vastaamalla yllä oleviin kysymyksiin. Niistä saatavan tiedon avulla pystyt keskittämään markkinointiponnistelusi uudella tavalla. Selkeä keskittäminen on yleensä asia, joka erottaa menestyvän yrityksen paikalleen jääneistä.  Kun vastaat kysymyksiin ja korvaat seuraavat lauseen kohdat vastauksilla, saat markkinointistrategiastasi selkeän lauseen, joka on helppo pitää mielessä:

[Yrityksesi nimi] on on kategorian x johtava yritys, joka tarjoaa kohderyhmälleen tärkeää lisäarvoa. Toisin kuin kilpailijat, [yrityksesi nimi] erottuu ainutlaatuisella tavalla x.

Kuvaoikeudet: Sean MacEntee